lørdag 3. desember 2016

Bøker lest i 2016; november

Det ble bare fire bøker i november.
Den ene ble utgitt for 97 år siden, mens to andre ble utgitt i år
- så man kan si at det har blitt variert lesestoff denne måneden.
Bare en utenlandsk forfatter denne uka, og to av bøkene er skrevet på nynorsk. 💖




De fire bøkene ble: 

Bok #58; Veien ved Boolavaun av Anne Enright
Fra bokas bakside: Rosaleen er Madigan-familiens vanskelige og praktfulle matriark og midtpunkt. De fire barna har for lengst vokst opp og flyttet hjemmefra, til Dublin, New York og Mali. Bare den alltid pålitelige Constance har blitt boende nær moren i den lille byen på vestkysten av Irland. Men når Rosaleen brått bestemmer seg for å selge familiehuset, vender alle tilbake for en siste jul i barndomshjemmet. Konfrontert med en fortid som virker i ferd med å viskes ut, prøver de å finne ut av seg selv og hverandre, av hvor det er de kommer fra og hvem de ønsker å være.

Etter å ha lest denne, vet jeg ikke egentlig hva jeg synes. Den er gripende. Den er godt fortalt. Den har gode personkarakteristikker. Forfatteren gir personene liv. De kjennes ekte. Så ekte at jeg kjenner at jeg blir både frustrert, irritert og litt lei meg - over måten vi blir påvirket av arv og miljø. Av mennesker vi lar få makt, fordi vi er glade i dem. Også blir jeg glad for at jeg ikke har opplevd det i min nærmeste familie. Selv om jeg kjenner noen som kjenner noen ...


Bok #59; Juvikfolket - I blinda av Olav Duun
I blinda er den andre boka om Juvikfolket. Den handlar om Anders, som eig og driv Håberg. Han mista faren tidleg og måtte ta ansvaret for garden. Han giftar seg med finnjenta Solvi, og det skapar etter kvart problem for Anders. Bygda er prega av overtru og samane er frykta av alle, på grunn av deira antatte kunne i ganing. Når det byrjar å skje uforklarlege ting i bygda, som at to ulvar herjar i saueflokkane på nabogardane, men sparar Håberg, byrjar rykta å gå om at Solvi driv med ganing. Solvi og guten deira døyr i eit steinskred, og Anders får skuldkjensle fordi han hadde ønska dei av vegen. Etter katastrofen med Solvi, gifter han seg med den tidlegare kjærasten Massi. Dei får mange barn, og Anders arbeider hardt for å få dei plassert i gode og trygge kår. Eldstesonen Per skal bli lensmann eller ordførar i bygda, Jens skal bli stor handelsmann, yngstegutten Ola skal lese til prest osv.

I denne boka, som i alle Duuns bøker, kjempar gode krefter mot onde. Her får dessutan kampen mot angst, skuld og overtru stor plass. Anders slit heile livet med skuldkjensla etter at Solvi døydde.

Eg lånte boka på eBokBib-appen på mobilen. Appen er knytt til folkebiblioteka, og ein må ha lånekort hos eit bibliotek som tilbyr tenesta. Genialt opplegg! Ein leiger boka for ein månad og leverer ho etterpå - det er gratis og ein slepp å bruke lagringsplass på mobilen.


Bok #60; Margretesirkelen av Ingeborg Askeland
Fra bokas bakside: Inga er fødd med kunstnarevner som ikkje blir verdsett i oppveksten på kongsgarden Luro nord for Bergen på 1300-talet. Då Svartedauden kjem til gards rømmer ho til Bjørgvin. Ho blir teken inn i eit hemmeleg laug av kvinner i byen. Dei samlar seg om trua på St. Margrete, den norske prinsessa som vart brend på bålet i Bjørgvin i 1301. Kvinnene i lauget står saman i striden mot pesten og alt vondt som kjem etter. Det opnar seg ei ny verd for Inga kor ho finn rom for både kjærleik og skaparkraft.

Margretesirkelen er ein historisk roman om kjærleik og vondskap i ei tid med pest og oppløysing, om korleis eit hemmeleg fellesskap av kvinner skaper lys og framtidstru i ei mørk tid. Boka fortel om livet både på bygda og i byen midt på 1300-talet, og sidan eg ikkje er særleg kjend i Bergen, leita eg opp kart over byen, både før og no, for å finne igjen stadene i boka. Forfattaren har fletta saman verkeleg hendingar og personar med dikterisk fridom, og eg synest absolutt at boka var verd å lesa. ANBEFALAST


Bok #61; Nøkkelvitnet av Jørn Lier Horst
Fra bokas bakside: Preben Pramm har ligget død i en uke. Han er naken, bundet og har vært utsatt for rystende tortur. Huset er endevendt, men det ser ikke ut til at drapsmennene har funnet det de lette etter. 

Boka er basert på virkelige hendelser rundt drapet på Ronald Ramm i 1995, og dette er den første boka om William Wisting. Det er også Jørn Lier Horsts debutbok.
Jeg har lest flere Wisting-bøker, så nå var det virkelig på tide å lese den første. Skal prøve å få lest resten av dem kronologisk, også dem jeg allerede har lest - men det blir nok ikke et prosjekt for 2016... Uansett så er dette både spennende og realistisk, og ei venninne som jobber i politiet sier at Horst er en av dem som skriver på en sannferdig måte. Det er kanskje ikke så rart, siden han har jobbet som politi i mange år. ANBEFALES!


Det gjenstår 9 bøker før jeg kan si at jeg har nådd lesemålet mitt for 2016.
Tiden vil vise om jeg klarer å gjennomføre det i løpet av desember.
Den måneden er ofte fylt opp med andre aktiviteter...
Men jeg skal gjøre et tappert forsøk. 😥📖

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)