søndag 27. september 2015

Bøker lest i 2015; #35

Bok #35 i år ble
HVORFOR HOPPER JEG
av Naoki Higashida

Denne boka hadde jeg hørt mye bra om, men den har stått ei stund på vent i bokhylla - av den enkle grunna at jeg ville ha tid til å ta til meg det som stod der...

Boka er skrevet av en 13 år gammel autistisk gutt, og med sine egne ord gir han et krystallklart bilde av hvordan han oppfatter tid, sted, skjønnhet, følelser og natur, og forklarer den ofte uforståelige oppførselen til mennesker med autisme. Uanstrengt og kompromissløst deler han også sitt unike syn på livet. Hans innsikter er så lysende, annerledes og kraftfulle at man aldri ser på verden på samme måte igjen.

Som lærer møter jeg på ganske mange elever som har utfordringer innen autisme-spekteret, og det var utrolig lærerikt og fint å lese denne boka. Den gav meg større forståelse for noen av problemene disse barna og ungdommene sliter med.

Et "must" å lese for dem som arbeider med 
mennesker som - heldigvis - ikke alltid passer inn i A4-formen.

ANBEFALES!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)