onsdag 14. august 2013

Bøker lest i 2013; # 34


The Casual Vacancy
av J. K. Rowling

ble bok nr. 34 i år
- den første på engelsk - 

Om boka:
Barry Fairbrother er i begynnelsen av førtiårene da han helt uventet dør, og etterlater den engelske landsbyen Pagford i sjokk. Stedet fremstår som en engelsk idyll, med sitt brosteinslagte torg og historiske kloster. Men under den vakre fasaden er det en by i krig. Det ledige setet Barry etterlater seg i sognerådet blir snart kilde til den største konflikten byen har opplevd. Hvem vinner dette valget preget av lidenskap, dobbeltspill og uventede avsløringer?

Jeg har liten, eller ingen, erfaring med å lese engelske bøker. Tror jeg har ganske god engelskforståelse, men det er litt annerledes å lese engelsk enn å høre noen snakke det. Nå syntes jeg det ble bedre etter hvert, så det er antagelig bra med litt øvelse. Får vel lese noen flere engelske bøker etter hvert.
Til å begynne med var jeg litt redd for at jeg skulle gå glipp av mye av handlinga, men jeg gjorde nok ikke det. Likevel kan jeg tenke meg å lese denne boka på norsk også - for å sammenligne.
Jeg likte historien(e) og måten boka er skrevet på. Mange både sympatiske og usympatiske figurer her... og jeg synes Rowling evner å levendegjøre mange ulike karakterer. Hun tar mange typer på kornet, og måten de møter hverandre i The Casual Vacancy er både spennende og morsomt.

Alt i alt likte jeg boka godt!

1 kommentar:

  1. Trevligt att läsa en positiv recension :) "professionella" recensenter spolar boken för att den inte är en Harry Potter bok. Ja, så känns det i alla fall. De jämför den här boken med HP-böckerna. Det har aldrig känts riktigt rättvist och jag har funderat på hur boken FAKTISKT ter sig - och nu vet jag :) Så nu ska jag nog vara så pass nyfiken att jag läser den själv!

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)