mandag 8. april 2013

Bøker lest i 2013; # 13


Bikubesong ble bok nr. 13 dette året. Boka er skrevet av Frode Grytten og ble utgitt på Samlaget i 1999. 
Den er skrevet på nynorsk, men Grytten bruker sideformene flittig, så språket ligger nært opptil bokmål.

Bikubesong er en kollektivroman, og består av 25 forskjellige historier, eller noveller, som alle handler om mennesker som har det til felles at de har tilknytning til Murboligen i Odda. Murboligen huser alle slags mennesker, og vi møter både voksne, ungdommer og barn. Vi blir kjent med en mangfoldig gruppe mennesker, og det samfunnet de utgjør.
I Bikubesong bruker Grytten mange fortellerstemmer, og virkemidler og innfallsvinkler er varierte. Her får du alt fra søte, varme historier, til det mer poetiske og maleriske.

Kanskje ikke ei bok som ville vært et førstevalg om det ikke var for at den står på pensumlista mi, men jeg angrer slett ikke på at jeg leste den. 
Ei fin og nær bok om et lite lokalsamfunn, der alles liv på en eller annen måte flettes sammen.

Anbefales - men bruk litt tid på den, for å bli godt kjent med alle karakterene.


Boka er som sagt skrevet på nynorsk, med utstrakt bruk av sideformer. Velger å la denne telle som ei halv bok på nynorsk - dvs. at jeg har nådd målet mitt om å lese 4 bøker på nynorsk. Må vel utvide det målet noe...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)