tirsdag 25. desember 2012

Bøker lest i 2012; # 43



Bok nr. 43 i år ble "Mors bok" av Margaret Skjelbred.


Dette ble et nytt møte med en for meg hittil ukjent forfatter - men den frister til videre lesing av hennes bøker.

"I begynnelsen er jeg. Det er jeg og så er det søsken, som er rundt meg på alle kanter. Over oss er far og mor. De er størst av alt, særlig mor, men Gud er enda større. Hver kveld ber vi til Gud: Kjære Gud, jeg har det godt. Har jeg det godt?"

Margaret Skjelbred vokste opp i ei Vestfoldbygd på femti- og sekstitallet, med foreldre som var haugianere. Etter morens død. setter forfatteren seg ned med barndomshjemmets bøker: Bibelen, den gamle billedbibelen, huspostiller og seks skrivehefter, der moren har skrevet historien om en ung kvinnes skjellsettende, religiøse omvendelse. Barndomsminner vekkes til live, og Skjelbred viser nok en gang sin enestående evne til å levendegjøre et barns verden.

"Mors bok" er et sterkt og nakent vitnesbyrd om hvordan det preger et menneske å vokse opp med strengt religiøse foreldre. Det er historien om en spesiell barndom - på godt og vondt - og om forfatterens inderlige ønske om å få slippe å tro på Gud. Men er det mulig, med en slik bakgrunn?


Selv vokste jeg opp med kristne foreldre, de var(og er, som meg selv) baptister, og på en måte hadde jeg kanskje en annerledes barndom selv på grunn av det. Ut over det kan jeg neppe sammenligne min oppvekst med Margaret Skjelbreds. Mine foreldre var aldri strengt religiøse, eller fordømmende. De er vanlige mennesker, med en trygg forvisning og tro, som de har formidlet videre på beste måte. Jeg opplevde en god barndom, og fikk med meg verdier jeg har ønsket å føre videre.

På den annen side kan jeg likevel nikke gjenkjennende til mye i boka, fordi noen av holdningene og synspunktene, påbud og forbud, ikke var fremmed i de kristne miljøene da jeg vokste opp. Heldigvis fikk ikke vi tredd noen av dem ned over hodet, men jeg vet at mange jeg kjenner gjorde det...

En sterk historie 
- som mange vil ha godt å lese - 
for å forstå.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)