torsdag 4. oktober 2012

Bøker lest i 2012; # 33

Nok ei bok er ferdiglest, den 33. boka i år: Ut å stjæle hester av Per Petterson.

Boka handler om Trond. Han ser på hvordan livet hans har blitt, hvordan han skal leve sine siste år, og hvordan det han opplevde i ungdommen  har satt sitt preg på ham. Sommeren 1948, den sommeren han var 15 år, står sentralt i boka, og forholdet til faren er en viktig brikke. Det kan nok dras en del linjer til forholdet han har fått til egne barn, ut fra dette... 


"Vi skulle ut å stjæle hester. Det var det han sa da han sto foran døra til seterhytta jeg bodde i sammen med faren min den sommeren. Jeg var femten år. Det var i 1948 og en av de første dagene i juli. Tre år før hadde tyskerne reist fra landet, men jeg kan ikke huske at vi snakka om dem lenger. I hvert fall gjorde ikke faren min det. Han sa aldri noe om krigen."

Ut å stjæle hester er ei prisvinnende bok, og jeg kan forstå hvorfor. Den maner til ettertanke,og språket er malerisk og beskrivende, nærmest poetisk. Man ser for seg det hele, og det er lett å leve seg inn i handlingen. 

Boka er pensum i norsk på Høgskolen, og skal være tilpasset ungdom. Selv er jeg kanskje noe usikker på om den passer for den aldersgruppen. Jeg-personen, hovedpersonen Trond, forteller fra sin egen ungdom, men jeg synes den fortellingen er mye preget av en voksen manns betraktninger. Men kanskje jeg bare undervurderer ungdommene... 
Selv synes jeg boka absolutt er lesverdig; ANBEFALES!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)