søndag 7. september 2014

Bøker lest i 2014; #46

 
Bok #46 i 2014
er skrevet av en norsk forfatter:

SKYSKRAPERSOMMER
av Tove Nilsen.

Det er sommer på Bøler og skoleferie og i begynnelsen er det som om alt står stille. Men Tove er 13 år og når hun ikke er sammen med Siri eller går tur med hunden til fru Hoff, leser hun bøker hvor mye skjer. Dessuten er Goggen hjemme og dukker opp mye oftere enn før, og så drar Tove og mor til Trondheim, og når far får ferie, reiser hele familien bort. Det blir en mer begivenhetsrik sommer enn Tove har forestilt seg, og når den er over, er mye blitt annerledes.

Jeg leste Skyskraperengler tidligere i år, og syntes Skyskrapersommer passet godt som sommerlektyre.
Tove Nilsen skriver godt om en for meg ukjent epoke av norsk historie - jeg er bittelitt for ung. ;-) Likevel var det å vokse på 60-tallet ikke så veldig ulikt slik det var å vokse opp et tiår eller to senere. 
De store endringene har vel skjedd de siste årene... 
Eller er det bare sånn vi tror og mener at det er, alle sammen? Kanskje vi synes at vår egen barndom og det vi opplevde da er unik og spesiell uansett når det måtte ha vært?

Uansett da - så synes jeg Skyskrapersommer viderefører og videreutvikler personene fra Skyskraperengler på en sånn måte at jeg nå gleder meg til å ta fatt på en annen bok av Nilsen, nemlig G for Georg.

ANBEFALES.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)